lovisalessie

Alla inlägg den 15 november 2011

Av Lovisa - 15 november 2011 19:43

Tänkte skriva om mina tankar kringdetta idag;

*Hur valde du kennel?

*Viktiga egenskaper när man väljer hund?

*En ras du skulle vilja ha?

*En ras du inte vill ha?


Jag tycker när man väljer kennel att man ska kolla vad man är ute efter, olika linjer som kommer passa in hos mig. Ex jag tycker det absolut viktigaste är att föräldradjuren är friska, uppkollade hundar, att de har några meriter inom det man vill hålla på med. Något man ska ha för rasen. Jag bryr mig inte så mycket om utställningresultat utan hundarna ska vara funktionella och ha ett bra sinne och mentalitet. Sedan ska man med omsorg välja en seriös bra kennel :)


EN ras, det går inte! Jag tycker om många raser!

Några exmpel på raser som jag mycket väl skulle kunna tänka mig att skaffa är

Jaktgolden, jaktlabbe, schäfer, lapsk vallhund, field spaniel men den som jag främst skulle vilja skaffa mig nu är Engelsk springer spaniel av jakttyp, s.k working spaniel.

 

Varför dessa?

Jo för det känns som de skulle passa mig, och vad jag vill hålla på med. Jag vill ha en relativt lugn hund som älskar jobba, och kan jobba hur länge som helst. En framåt hund som gärna vill jobba tsm med mig!

Det som jag känner nu att jag skulle vilja hålla på med mer med nästa hund är lydnad, viltspår, apportering/jakt och kanske eftersök? Även träna mig in mer i brukset. Och då vill jag ha en sammarbetsvillig hund. Jag vill heller inte bara ha en med hjärna utan den ska även lätt vilja hänga med på en cykeltur, få dra. Åka skidor längre sträckor på vintern mm :)

Men det under alla förutsättningar att jag har tid för denna hund, annars skulle jag satsa på en mer anpassningsbar sällskapshund, tex. isländsk fårhund, tysk spets ;)


De raserna jg inte vill ha,

Jo det är en del, jag är väl ganska kräsen. Jag tycker inte om terrier, små hundar, slöa raser, med intryckt näsa, trimraser mmm

De passar inte mig och framför allt så skulle jag aldrig skaffa en sjuk ras, visst alla raser är mer eller mindre sjuka men tex Boxer som ofta har problem med lite allt möjligt skulle inte jag köpa, även om det är underbara hundar. Även flat coh rottweiler hamnar där, jag vill inte ha en hund som har problem med höfterna, får cancer och måste avlivas i förtid mm :(  Även schäfer för mig ligger på mittimellan här.


Ja det är ju ett tag tills jag skaffar nästa hund så det är bara att fundera vidare och att vara i god tid att välja kennel är aldrig fel :)

Presentation


Lovisa heter jag, är 20 år. Här kan ni följa mig och mina fyra hundar :)

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14 15
16
17
18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards